Nak gemuk, tak nak kurus!

Salam dan hai untuk semua 🙂

Ima memang kurus. Sentiasa cari jalan nak dapatkan berat ideal. Ni aku kongsi tentang cara-cara nak tambah berat, diambil dari page FB Kementerian Kesihatan Malaysia.

Pemakanan untuk mereka yang Kekurangan Berat Badan

Apakah yang dimaksudkan dengan kekurangan berat badan ?

Kurang berat badan berlaku apabila Indeks Jisim Tubuh (BMI) mengikut umur (BMI -untuk-umur) anda berada di bawah garis 5 persentil.
Anda mungkin sihat tetapi anda mempunyai kadar metabolisma yang tinggi.

Anda mungkin mengalami kekurangan berat badan kerana masalah gangguan pemakanan (“anorexia/bulimia”) atau masalah perubatan yang berkaitan (masalah tiroid).

Bagaimana hendak menaikkan berat badan?

Dapatkan nasihat daripada doktor anda untuk memastikan bahawa anda tiada mengalami masalah perubatan yang berkaitan. Jika anda tiada mengalami masalah perubatan yang berkaitan, berat badan boleh ditingkatkan dengan :

~Meningkatkan pengambilan makanan untuk meningkatkan kalori.

~Jika anda seorang yang tidak makan dalam jumlah yang banyak, anda
boleh makan dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap.

~Cuba makan enam kali sehari (waktu makan utama dan snek) seperti makan sarapan, minum pagi, makan tengah hari, minum petang, makan malam dan minum malam (“supper”).

~Snek untuk minum pagi, minum petang dan minum malam perlulah sihat dan berkhasiat.

~Pilih makanan yang mempunyai kandungan protein dan kalori yang tinggi. Makan makanan yang sihat dan seimbang.

~Selalu bersenam. Senaman boleh meningkatkan selera anda.
Dapatkan waktu tidur yang cukup. Badan anda akan menyimpan kalori pada waktu anda tidur.

~Dapatkan nasihat Doktor atau Pakar Pemakanan atau Pegawai Dietetik jika anda ingin mengambil diet tinggi protein atau makanan tambahan (“supplements”) untuk meningkatkan berat badan anda.

Oleh ;Noor Safiza bt. Mohd Nordin

Turut dikongsikan dalam page FB KKM adalah contoh jadual makan untuk tambah berat.

Contoh jadual pemakanan untuk tambahkan berat badan.

Walaupun nak tambah berat tu senang bagi sesetengah orang, bagi orang kurus biasanya tidak begitu mudah. Contoh paling senang, aku lah. Tak berapa minat nak makan, dan kurang gemar makan makanan yang menggemukkan dalam kuantiti yang banyak. Hasilnya, masih kerempeng. Hahahaha. Dari cadangan KKM pun, dia suruh makan secara kerap, dan dalam senarai ni, takde pun dia suruh makan makanan yang kita tahu menggemukkan. Semuanya makanan sihat, sebab kita nak tambah berat secara sihat!

Aku dapatkan bantuan makanan tambahan daripada Shaklee. Paling suka dengan B-Complex, sebab ia bantu badan untuk reset metabolisma. Jadi, taklah cepat sangat badan ni bakar semua benda jadi tenaga, kan. ESP dan Meal Shakes tolong tambahkan protein dan kalori dalam diet harian. Vita-Lea pula untuk cukupkan nutrient yang selama ini kurang dalam badan.

Nak lebih konsultasi tentang tambah berat badan? Contact Ima melalui call atau WhatsApp 016.660.5816 atau boleh juga e-mail di ima367@gmail.com .

Tambahkan berat secara sihat!

Salam sayang,
Ima Sulaiman
SID 882520

Advertisements